geschiedenis - meifeesten 2012

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

geschiedenis

Harry Timmer kijkt terug op twintig jaar Meifeesten

Concordia-eigenaar Harry Timmer kon niet vermoeden dat zijn in 1991 opgestarte Meifeesten nog vele malen een succesvol vervolg zouden krijgen. Vele bekende Nederlandse zangers, zangeressen en bands beklommen in de loop der jaren het podium in Brummen en er kwamen artiesten uit België, Duitsland en zelfs Amerika voorbij. Dit jaar vond het evenement voor de 18e keer plaats en de Meifeesten zijn inmiddels niet meer weg te denken uit Brummen. Veel publiek uit de regio, maar ook van heinde en ver, komt naar de manege van De IJsselruiters aan de Eerbeekseweg om hun favorieten te horen en te zien. Het wordt echter steeds moeilijker om ‘toppers’ te contracteren, omdat de gages enorm zijn en vaak voorwaarden worden gesteld, waaraan moeilijk is te voldoen. Desondanks is Harry Timmer optimistisch over de toekomst van zijn Meifeesten en nog lang niet van plan om te stoppen.

De eerste Meifeesten werden in 1991 gehouden op De Hazenberg. Timmer daarover: “De ondernemersvereniging Brummen (OVB) had plannen om een beurs te houden. Dat moest plaatsvinden in een grote tent en men wilde artiesten laten optreden om de kosten van de beurs te drukken. De overlegbijeenkomst over dat plan was bij mij in de zaak. Er werd een schoolbord gebruikt om alles te berekenen. De OVB vond uiteindelijk het risico te groot en het plan verdween in de (Concordia)ijskast. Nadat de leden van de OVB waren vertrokken, bleef het schoolbord staan. Samen met mijn kelner Jan van Minkelen heb ik vervolgens de gegevens op het bord bekeken en na wat plussen en minnen zagen we wel brood in de uitvoering van de plannen. We hebben uiteindelijk de zaak omgedraaid; een grote tent laten plaatsen, artiesten gecontracteerd en de ruimte verhuurd aan de OVB. Natuurlijk ging dat niet zo eenvoudig als ik het nu schets, want er moest worden voldaan aan vele regels en daarnaast waren diverse vergunningen nodig om het geheel draaiende te krijgen. Het is vanaf die tijd alleen maar moeilijker geworden en de reglementen worden nog steeds aangescherpt. Onvoorstelbaar als je ziet wat tegenwoordig allemaal nodig is. Er moet gezorgd worden voor bewaking (beveiliging), er is een lijst met brandvoorschriften, rondom het podium moet extra security zijn en de geluidsoverlast is aan normen gebonden. Met veel dingen moet rekening worden gehouden en het organiseren van dergelijke evenementen zal dan ook steeds moeilijker worden.” Timmer ging, nadat zijn plannen definitief waren geworden, aan de slag: “Eerst op zoek naar een goed artiestenbureau en infomeren tegen welke vergoedingen de zangers, zangeressen en groepen wilden optreden. Dat was toen al een behoorlijk bedrag. De Achterhoekse formatie Normaal – erg populair in die tijd – kon worden vastgelegd. Dit betekende voor mij een zekerheidje, want het leidde tot een uitverkocht huis en een prima omzet. Het bierverhaal rondom de groep is bij eenieder bekend. Er werd nogal eens wat geestrijk vocht gemorst. De constructie van het optreden door een groep op een vaste avond, heb ik altijd in het programma gehouden. Na vele jaren Normaal kwamen later onder andere Boh Foi Toch, De Kast, De Dijk, Golden Earring, Bløf en Rowwen Hèze naar Brummen.” De Meifeesten hebben Concordia, de horecaonderneming van Harry Timmer, naamsbekendheid opgeleverd en er voor gezorgd dat Brummen op de (artiesten)kaart is terechtgekomen.

Het horecagedeelte is erg belangrijk voor de organisator: “Ik ben zakenman, dus wil ook nog graag wat verdienen. Tijdens de feesten werk ik met een combinatie van vrijwilligers en betaalde krachten. Op deze wijze is het mogelijk om iets dergelijks op te zetten. Zou ik alle medewerkers moeten betalen, dan is het geen haalbare kaart. Vele verenigingen maken gebruik van de accommodatie bij Concordia. Uit die clubleden zijn uiteindelijk vrijwilligers gerekruteerd. Ook kwam het voor dat men zichzelf aanmeldde. Gelukkig kon ik een beroep doen op een grote groep. Een belangrijke voorwaarde om de Meifeesten te blijven organiseren. Alles ligt vast in een draaiboek, dat na afloop van elk festijn nog eens grondig wordt doorgenomen. Tenslotte kun je te maken krijgen met andere omstandigheden en dan kan één en ander worden aangepast. In het draaiboek worden data, tijd en plaats aangegeven bij een te nemen actie. In principe kan ik alles in een dag regelen. Mijn uitgangspunt is, dat de kosten van de avond moeten worden gedekt door de opbrengst van de verkochte entreekaarten en dat de winst uit de horeca moet komen. Als je denkt dat je kunt verdienen aan het laten optreden van artiesten, dan wed je op het verkeerde paard. Dat is niet meer zo.” Timmer heeft lange tijd samengewerkt met het artiestenbureau van Wout van Doleweerd. “Met hem had ik goede ervaringen. Hij had veel topartiesten in zijn stal. Van Doleweerd is enige tijd geleden helaas overleden. Ik kende hem uit de periode dat hij nog werkte voor een ander artiestenbureau. Begon daarna voor zichzelf en ik was zijn eerste klant. We hadden vele jaren een speciale band en voelden elkaar goed aan; werkten op basis van respect en vertrouwen. Wout heeft mij enkele malen uit de brand geholpen, als een artiest door ziekte of om andere reden niet kon optreden. Momenteel werk ik samen met artiestenbureau Viking uit Heeswijk Dinter.”

Welke herinneringen komen boven, wanneer Harry Timmer denkt aan de Meifeesten van de afgelopen achttien jaar? “Er zijn enkele hele bijzondere geweest. Bijvoorbeeld tijdens Brummen 1200 in 1994, toen het feest plaatsvond in een grote tent op De Hazenberg. Vanuit het Brummense was mij meerdere malen gevraagd om BZN te halen, want de groep had met succes opgetreden in de omgeving (onder andere in Gorssel). Ik heb aan dat verzoek gehoor gegeven, maar het viel erg tegen. We hadden vele stoelen klaargezet, maar de publieke belangstelling was gering. De personen die mij gevraagd hadden om de Volendammers naar Brummen te laten komen, heb ik op die avond niet gezien. Vervolgens had ik ook nog eens de pech dat René Froger niet kon optreden vanwege ziekte. Ik heb aan dat feestweekend dus niet echt een goed gevoel overgehouden.” Het merendeel van de herinneringen van de organisator zijn positief. “De miniconcerten van Marco Borsato en André Hazes waren echt top. Binnen de kortste keren waren deze uitverkocht. Zij verzorgden met een live band een complete avond. Prachtig. De meest spraakmakende feesten waren die met een optreden van de Amerikaanse Platters. Voor mij een buitenkansje, want ik kreeg dit aangeboden via een bevriende relatie. Deze legendarische groep was voor een Europese toer in Parijs en had nog een gaatje in de agenda. In Brummen werden The Platters begeleid door de Bob East Showband. Een avond om nooit te vergeten!” Timmer krijgt tijdens zijn Meifeesten – meer dan vroeger – te maken met randverschijnselen. “Met verreweg de meeste artiesten kan ik goed overweg en het blijken gewone mensen te zijn. Waar ik me wel steeds meer aan erger, is de arrogantie van de mensen er omheen. Zij gedragen zich soms op een storende manier en proberen fans en publiek op een (te) grote afstand te houden van de artiest. Ze begrijpen niet dat hun brood betaald wordt door de fans die de artiest ‘groot’ hebben gemaakt.” Voorafgaande aan de Meifeesten ontvangt Timmer een lijstje met wensen van de zangers/zangeressen en crew ten aanzien van eten en drinken. “Over het algemeen hebben zij geen extreme verlangens, soms wel hele bijzondere. Zo heb ik meegemaakt dat werd gevraagd om een pot met rolmops, een bakje paté en een zak pinda’s. Ook het verzoek om vers fruit staat regelmatig op de lijst. Ik begrijp dat wel, want als je vele dagen onderweg bent, gaat patat met een frikadel ook vervelen.”

Sommige artiesten kosten tegenwoordig een vermogen om ze op te laten treden. “Voor een avondvullend concert met Marco Borsato, Frans Bauer of René Froger, ben je al gauw zo’n 40.000 tot 50.000 euro kwijt. Is bijna onbetaalbaar. Soms wordt met het artiestenbureau of de artiest zelf een regeling getroffen in de vorm van een basisbedrag + recettedeal. Die treedt dan in werking bij een bezoekersaantal boven de 1000. Voor de eerste 1000 mensen betaal je een vast bedrag en daarboven een fors percentage van elk verkocht kaartje. Dat kan interessant zijn, als je twijfels hebt over de belangstelling voor een concert.” De Meifeesten zijn nog niet achter de rug, of de voorbereidingen voor de volgende editie beginnen alweer. “Eigenlijk ben je er het hele jaar mee bezig. Er is weliswaar een draaiboek, maar dat betreft alle zaken in de periode van de feesten zelf. We zijn al weer druk met de invulling van het programma van 2009. Dat valt niet mee, want het publiek is inmiddels behoorlijk verwend. Je moet scherp zijn bij het aangaan van overeenkomsten en risico’s minimaliseren. Wanneer ik een artiest wil vastleggen, word ik soms geconfronteerd met een soort wurgcontract. Dat wil zeggen dat de organisator zijn nek uitsteekt, maar alle rechten bij de artiest blijven. Wanneer niet kan worden opgetreden, krijg je weliswaar een vervanger, maar die kan nooit een waardige stand-in zijn. Een goede artiest die is vastgelegd, kan niet worden vervangen. Daar loop je altijd schade bij op.”

Meer dan in het verleden, moet Harry Timmer rekening houden met evenementen die in de buurt worden georganiseerd. “De concurrentie wordt steeds groter. Elk dorp heeft wel z’n eigen feest. Ik hou activiteiten die worden georganiseerd in de regio scherp in de gaten en heb ook oog voor de schoolvakanties, want kinderen en hun ouders zijn potentiële bezoekers van de Meifeesten. Een groot deel komt uit de directe omgeving van Brummen.” Naast het aanschaffen van toegangskaarten bij de gebruikelijke verkooppunten, is bestellen via internet ook een mogelijkheid waar veel gebruik van wordt gemaakt. De organisator van het jaarlijkse festijn streeft ernaar om de prijzen van de toegangskaarten in het redelijke te houden. “Een passe-partout kost rond de 50 euro en dan kun je alle optredens bezoeken. Als je daarbij bedenkt dat een entreebewijs voor een groot concert van een topartiest in de Arena, Ahoy of het Gelredome al gauw zo’n 90 euro kost, dan is het bij ons nog goed betaalbaar. Artiesten die je wilt hebben, zijn niet altijd haalbaar. Ik heb voor de toekomst onder andere nog Status Quo, Jannes en Thomas Berge op mijn verlanglijstje staan. Of het ervan komt, hangt af van meerdere factoren. Ik zeg wel eens, dat je bij het organiseren van dit soort feesten meer hebt aan een ons geluk dan aan een pond verstand. Bij het contracteren van een artiest moet ik een goed gevoel hebben, anders haak ik af.” Timmer heeft het festijn teruggebracht van vier naar drie dagen. “Voor alle partijen beter. Heeft te maken met de fysieke belasting van de vrijwilligers, maar uiteraard ook met het financiële plaatje. Mensen die de Meifeesten bezoeken kunnen hun geld maar eenmaal uitgeven en vier dagen achtereen feestvieren wordt een duur verhaal. ” En niet te vergeten, al de bands die in de voorprogramma's speelden.

Met een lijst van grote namen kan je wel stellen dat het niet zomaar dorpsfeest is, maar een fantastisch muziekspektakel van nationaal niveau dat elk jaar weer garant staat voor entertainment pur sang. De Brummense Meifeesten zijn uitgegroeid tot een regionaal spektakel, maar genieten ook al van nationale bekendheid. Veel mensen uit het hele land weten Brummen inmiddels wel te vinden.


Onderstaande artiesten, groepen en bands waren in de afgelopen jaren te bewonderen op de Brummense Meifeesten.
Een lijst waar Harry Timmer met recht trots op kan zijn en waar menig organisator van festiviteiten met een jaloerse blik naar zal kijken.

tekst Dick Weggelaar

 
Alex
Andre Hazes
Anita Meijer
Arie Ribbens
Arne Jansen
BZN
BZB - Band zonder Banaan
Bed
Bert Heerink
Bløf
Boh Foi Toch
Chipz
Close II You
Clouseau
Cooldown Café
Corry Konings
De Boswachters

De Havenzangers
De Kast
De Dijk
De Vrolijke Kabouters
Def Rhymz
Denny Christiaan
Di-Rect
Disco Andries
DJ Jan Smit
DJ Mental Theo
Eric Dikeb
Frans Bauer
Frans Duijts
Grad Damen
Golden Earring
Gordon
Guus Meeuwis
Hanny
Harry Slinger

G Hollywood Boulevard
IOS - Is ook Schitterend
Jan Smit en band
Jelle
Jody Bernal
Jurgen Markus
Kim Lian
Koos Alberts
Lesley Williams
Maitre Pierre
Marco Borsato
Marianne Weber
Maywood
Men2B
Mieke
Normaal
Part II
Pater Moeskroen

Poundcake
Rene Froger
Revival Drukwerk
Rowwen Hèze
Sjonnies
Tavares
Sugar Lee Hooper
The Fabulous Wannabeatles
The Platters
Two Brothers on the Fourth Floor
Van Velzen
Van Dik Hout
Whippletree
Wipneus en Pim
Wolter Kroes
Zingende Fresia's
Zware Jongens
Ook waren er veel bekende dans- en showorkesten in Brummen:

RendezVous
Bob East Show Band
Perfect showband
Hollywood Boulevard
Liberty
Magic Green Light Express
Daylight Superband
The First showband
Tilt



Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu